Dam

Selama 20 tahun kami menjalankan perkhidmatan Upah Haji, kami tidak juga ketinggalan menyempurnakan Dam bagi jemaah haji ataupun umrah yang tidak sempat menyempurnakan Dam Haji ataupun Dam Umrah mereka selama berada di Tanah Suci tersebut.

Dam merupakan pembayaran denda kepada wajib Haji/Umrah ataupun pada kesilapan semasa menunaikan Haji ataupun Umrah. Dam hanya boleh dibayar atau ditunaikan di Tanah Suci Makkah sahaja. Jika setelah kembali dari Tanah Suci dan merasa ada sesuatu yang tersilap semasa menunaikan Haji ataupun Umrah, maka mereka hendaklah membayar dam. Tetapi bagi mereka yang menunaikan Haji Tomatok, Dam adalah wajib ditunaikan bukan sekadar kesalahan sahaja.

Bayangkanlah,jika sudah sampai di Tanah Suci sendiri para jemaah terlupa membayar Dam di Tanah Suci, jika hendak kembali ke Tanah Suci sama ada menunaikan Umrah atau Haji, kita memerlukan wang tidak kurang dari RM4000 bagi tujuan mengunjungi Baitullah, kerana membayar dam tersebut dengan menyembelih seekor kibas ataupun berkongsi bagi seekor lembu untuk 7 orang.

Tetapi dengan perkhidmatan yang kami berikan ini, para jemaah yang merasakan telah melakukan kesilapan semasa menunaikan Haji mahu pun Umrah, tidak perlu sekali lagi pergi ke Tanah Suci. Mereka hanya perlu menyerahkan perkhidmatan tersebut kepada kami dan membayar harga Dam tersebut. Setelah itu kami akan menguruskan pembayaran Dam tersebut. Ini akan menjimatkan masa dan juga wang ringgit para jemaah berkenaan.

Setiap Dam yang akan disempurnakan akan ditunjukan buktinya seperti dalam gambar ketika penyembelihan binatang yang dijadikan Dam tersebut yang mana akan diserahkan apabila telah kembali ke tanah air nanti. Perkhidmatan Dam melalui kami ini murah jika dibandingkan dengan jemaah sendiri yang menunaikannya.

Bayaran bagi Dam iaitu seekor kibas ataupun berkongsi seramai 7 orang bagi seekor lembu ataupun seekor unta iaitu berharga RM450 sahaja termasuk dengan kos penyembelihannya sekali seta kos kerja kerja pembahagian dagin binatang tersebut kepada para penduduk kota Makkah. Oleh yang demikian, kami berharap mereka yang memerlukan perkhidmatan tersebut mengisi borang pada ruang muat turun yang disediakan.


Harga menunaikan perkhidmatan pembayaran Dam - RM450

1 comment:

Ameer said...

Hi lepas saya tawa wida' saya mengambil gambar sekitar masjid.
Saya x tahu yg sebenarnye x boleh. betul ke. kena dam ke saya.
kalau kena boleh saya bayar dam melalui saudara memandangkan saudara menguruskan umrah...

Post a Comment