Ibadah Aqiqah


Setiap kelahiran anak ke dunia ini tentulah disambut dengan kesyukuran oleh kedua ibubapa. Ibu dengan tabah dan cekal mengandung selama sembilan bulan sepuluh hari barulah anak itu dilahirkan. Sebagaimana yang lazim dibuat oleh umat islam di malaysia, setiap kelahiran anak itu dijadikan satu hari yang amat istimewa, ada yang mengadakan kenduri doa selamat, pembacaan tahlil mengikut kemampuan ibubapa kepada anak yang baru dilahirkan itu.

Tetapi ramai yang tidak membuat aqiqah apabila kelahiran anak itu. Walaupun adalah sunnah Muakah(sunat yang digalakan) dalam islam, ramai dari kita tidak berbuat demikian kerana kesusahan untuk mendapatkan binatang sembelihan yang agak mahal di negara kita.

Syarikat Al Haj Malaysia menganjurkan penyembelihan binatng kambing untuk membuat aqiqah bagi anak yang baru dilahirkan atau anak anak yang belum pernah dibuat aqiqah walaupin telah besar namun masih tidak terlambat untuk berbuat demikian.

Syarikat Al Haj bukan sahaja telah menyempurnakan ibadah korban setiap tahun namun penyembelihan untuk aqiqah juga turut disempurnakan dengan harga yang mampu dibayar oleh ibubapa yang berhajat. Bahkan kami juga menganjurkan pembayaran secara beransuran tetapi perlaksanaan aqiqah itu akan dilakukan setelah bayaran lengkap disempurnakan.

Syarikat Al Haj hanya mengenakan bayaran sebanyak RM450 bagi satu bahagian aqiqah dan akan dibuat ketika kami mengadakan rombongan umrah ke Makkah. Daging daging dari hasil aqiqah tersebut akan dibahagikan sama rata kepada penduduk miskin Makkah atau digunakan untuk doa selamat.

Mereka boleh memilih aqiqah secara berkumpulan ataupun aqiqah secara persendirian, bayarannya tetap sama sahaja jikalau berkumpulan, kami akan menyembelih lembu ataupun unta. Jika seorang diri kami akan menyembelih kambing atau kibas. Oleh yang demikian kami berharap umat islam akan mengambil kesempatan ini untuk membuat aqiqah untuk anak anak mereka ataupun bersedekah di Tanah Suci.

Ibubapa yang mengambil kesempatan untuk membuat aqiqah bagi anak anak mereka di Tanah Suci, akan mendapat ganjaran atau pahala yang berlipat kali ganda dari melaksanakan di negara sendiri, kerana Allah telah menjanjikan ganjaran beratus kali. Borang pemohonan boleh dimuat turun pada bahagian borang pendaftaran dan kirimkan bayarannya sekali atas nama Syarikat Al Haj Malaysia sama ada melalui Cek, Wang Pos, Kiriman Wang Berpalang. Bukti penyembelihan akan diberikan kepada tuan/puan seperti gambar ketika proses penyembelihan dilaksanakan.


Pakej Ibadah Aqiqah:

Harga Ibadah Aqiqah - RM450


No comments:

Post a Comment