Upah Umrah



Setelah tamat musim haji kini tiba pula masanya umat islam seluruh dunia yang mempunyai kemampuan untuk mengadakan kunjungan ke Baitullah (Rumah Allah) di Makkah Al Mukarramah dengan mengerjakan umrah atau juga dikenali sebagai Haji Kecil, kerana ditunaikan diluar musim haji. Begitu juga dengan umat islam di Malaysia yang mempunyai kemampuan untuk menunaikan umrah telahpun membuat persediaan untuk tujuan itu.

Untuk menunaikan umrah tentulah menggunakan wang. Pakej umrah yang paling murah sekali iaitu dalam tempoh 10 hari/8 malam ialah RM3,400; bagi tempoh 14 hari/12 malam menjangkau RM3,800. Lihat sahaja iklan iklan dalam akhbar tempatan, kadar bayaran menunaikan umrah berbeza beza antara satu syarikat dengan syarikat yang lain. Ada pakej, melancong dahulu baru umrah dan ada pula pakej umrah dahulu baru melancong. Pendek kata mengikut kemampuan kita sebagai umat islam.

Syarikat Al Haj Malaysia yang telah menjalankan perkhidmatan Upah Haji kini mengadakan khidmat Upah Umrah bagi umat islam yang tidak mempunyai kemampuan untuk menunaikan umrah bagi waris waris mereka yang telah meninggal dunia.

Syarikat Al Haj mampu untuk mengambil Upah Umrah bagi waris waris tersebut dengan bayaran yang paling minima dan mampu dibayar oleh semua golongan. Jika dibandingkan dengan waris itu mengerjakan umrah itu sendiri. Sebagaimana yang dinyatakan di atas in bahawa Pakej Umrah yang paling murah sekali berharga RM3,400.

Tetapi jika mereka mengupahkan kepada Syarikat Al Haj untuk menunaikan hajat mereka itu, bayarannya adalah lebih murah iaitu RM400 sahaja bagi satu ibadat umrah. Pihak syarikat kami akan menunaikan umrah tersebut atas nama mereka yang hendak diumrahkan itu.

Ramai pekerja syarikat yang sanggup menunaikan umrah bagi pihak waris yang hendak diumrahkan. Pihak syarikat pula akan mengeluarkan sijil yang berupa kenyataan seperti gambar orang yang mengambil Upah Umrah berserta alamat dan keterangan lengkap. Sijil tersebut akan diserahkan kepada pemohon selepas umrah itu selesai ditunaikan.

Pakej Upah Umrah : RM400

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Upah Umpah Bulan Puasa

Telah dijanjikan bahawa barang siapa yang menunaikan umrah dalam bulan ramadhan, maka mereka mendapat pahala sama seperti satu ibadah fardhu haji. Pihak kami juga memperlawa umat islam yang tidak mampu, menunaikan umrah pada bulan ramadhan bagi ibubapa mereka bolehlah membuat tempahan Upah Umrah pada bulan puasa setiap tahun. Dengan ini mereka akan mendapat ganjaran pahala sama seperti menunaikan satu ibadat fardhu haji. Oleh yang demikian peluang terbuka luas kepada umat islam yang tidak kemampuan untuk menunaikan umrah bagi waris waris mereka yang telah meninggal dunia.

Jika tuan/puan berhasrat untuk menunaikan umrah bagi waris waris tuan/puan sila isikan borang yang telah kami sertakan bersama bayarannya. Pemohonan setiap ibadat umrah akan ditunaikan dalam tahun itu juga.

No comments:

Post a Comment