Tahlil




Dalam kesibukan kehidupan di kota dan mencari rezeki yang halal, ramai dikalangan kita terlupa kepada ibubapa, kakak, adik beradik, saudara mara yang telah meninggal dunia yang didahulukan Allah dari kita menemuinya. Setelah manusia itu meninggal dunia, maka terputuslah amal kebajikannya.

Terutamanya di kota besar dimana manusia hanya menumpukan masa untuk mencari kesenangan hidup. Hanya setahun sekali balik kampung menziarahi pusara ibubapa ataupun sesiapa yang kita sayangi. Maka kelihatan setiap tahun tanah perkuburan bagaikan satu pesta dimana kelihatan anak anak yang ditinggalkan membawa surah Yassin, bertahlil, menyiram pusara dengan air mawar dan sebagainya.

Itu hanya bagi mereka yang dapat balik kampung. Bagaimana mereka ynag tidak berkesempatan balik ke kampung ataupun mereka yang tidak tahu dimana pusara ibubapa suami atau isteri mereke yang telah meninggal dunia dirantau orang. Apa yang harus kita lakukan demi untuk kesejahteraan mereka. Kita dapat melakukan sesuatu kepada mereka dengan bertahlil. Bagi mereka terutamanya yang mempunyai anak dan juga kaum keluarga tentulah setiap masa selepas sembahyang akan berdoa agar kedua ibubapa kita diletakkan di tempat orang yang alim dan baik baik.

Syarikat Al Haj menganjurkan tahlil bagi waris waris merkea ynag telah meninggal dunia. Syarikat Al Haj mengaturkan pembacaan tahlil bagi pihak waris itu pada bila bila masa sahaja yang mereke kehendaki, terutamanya pada malam jumaat yang begitu berkat kepada kita umat islam.

Oleh kerana kesibukan kita di kota tau dimana saja di Malaysia ini, maka tidaklah dapat mengadakan pembacaan tahlil ini. Terutamanya bagi mereka yang tinggal dalam taman perumahan yang bercampur dengan bangsa lain. Maka amat sukar untuk mengumpul mereka yang sanggup membaca tahlil dan surah Yassin tersebut.

Syarikat akan mengumpulkan mereka yang berhajat membaca tahlil dan surah Yassin ini di kota Makkah Al Mukarramah ketika Syarikat mengadakan rombongan Umrah setiap tahun. Maka disinilah kami bacakan tahlil bagi mereka yang ingin menyertainya. Biasanya setiap kali tahlil dan bacaan Yassin itu diadakan kami akan mengundang sekurang kurangnya 40 orang di Kota Makkah. Seperti biasa kita juga harus memberikan sedikit makan sebagai sedekah kepada mereka yang membaca tahlil dan bacaan Yassin dan pahalanya pula disedekahkan kepada mereka yang menaja pembacaan itu.

Oleh yang demikian, kami mempersilakan tuan/puan untuk menyertai Pembacaan Tahlil bagi waris waris yang telah meninggal dunia ataupun bagi mereka yang bernazar atau sebaliknya. Kami akan tunaikan segala yang dihajatkan dan jika sudi kiranya dapat hulurkan sedikit sumbangan seikhlas hati masing masing. Sila isikan borang Pembacaan Tahlil kepada kami serta sumbangan yang tuan/puan sanggup sanggup beri kepada kami.

No comments:

Post a Comment